Umów wizytę tel. 505 68 54 54 Rejestracja czynna: Pn-Pt od 8:00 do 21:00, Sob od 9:00 do 18:00

Stres spowodowany izolacją? Nie z nami!

Od kilku miesięcy w związku z pandemią koronawirusa znaleźliśmy się w nowej rzeczywistości. Nasze codzienne przyzwyczajenia uległy zmianie, wielu z nas spędza czas mniej aktywnie – w zaciszu domu, samotnie bądź z domownikami. Niektórzy cieszą się z możliwości zwolnienia tempa, drudzy zaś martwią się o przyszłość, bezpieczeństwo swoje i bliskich. Z mediów dochodzą do nas niepokojące informacje ze świata. W tej nowej dla wszystkich sytuacji naturalnym jest przeżywać wiele emocji, często mogą być one sprzeczne ze sobą, zmieniać się w zależności od chwili. Każdy z nas doświadcza izolacji w inny sposób, zmaga się z różnymi trudnościami. Ten artykuł jest przeznaczony dla osób, które w obliczu izolacji borykają się z uczuciem napięcia związanym z przeżywanym stresem. Zanim przejdziemy do wskazówek jak radzić sobie z tym stanem, warto zapoznać się z informacjami na jego temat.

Czym przejawia się stres?

 Istnieje wiele objawów stresu. Niektóre z nich to: obniżony nastrój, napięcie, nerwowość czy obniżona koncentracja uwagi. Stres ma również wpływ na nasze ciało, powoduje m.in. przyspieszone bicie serca, wywołuje ból brzucha i głowy, zaburza apetyt oraz sen. Jest więc nie tylko nieprzyjemnym stanem psychicznym, ale również zagrożeniem dla samopoczucia i zdrowia. Stres i odczuwane w związku z nim objawy stanowią sygnał, że dana osoba podlega zbyt dużym obciążeniom i powinna lepiej o siebie zadbać. Jeśli opisane stany powtarzają się często lub są długotrwałe, mogą być przyczyną poważnych dolegliwości somatycznych lub mieć wpływ na zaostrzenie chorób występujących u danej osoby. Dlatego ważne jest aby nie bagatelizować swojego negatywnego samopoczucia i szybko reagować w sytuacjach odczuwania długotrwałego napięcia.

 Jak radzić sobie ze stresem?

 Pierwszym krokiem by zadbać o siebie w sytuacjach wyzwalających stres jest poznanie swojego organizmu. Warto zaobserwować sygnały płynące z naszego ciała. Może trzęsą Ci się ręce? Może odczuwasz bóle pleców, nieprzyjemne napięcie w karku? Czy Twój oddech się przyspiesza? Spróbuj odpowiedzieć na te pytania i nazwać emocje, które Ci towarzyszą.

Kontroluj oddech

 Następnie skoncentruj się na swoim oddechu, spróbuj metody kontroli oddechu 4-7-8, która uspokaja i relaksuje. Przez 4 sekundy nabieraj powietrza, przez 7 sekund zatrzymaj je w płucach, następnie przez 8 sekund spokojnie je wypuszczaj. Możesz stosować tę metodę w dowolnych sytuacjach, które wywołują u Ciebie stres lub np. wprowadzić ją jako swój codzienny nawyk przed zaśnięciem.

Nabieraj mocy dzięki wyciszeniu

Skupienie się na czynnościach, które wyciszają, wpływa pozytywnie na samopoczucie. Zamiast przeglądać internet czy oglądać tv, spróbuj wyjść na spacer, poczytać książkę lub poćwiczyć. Ważne jest, aby ograniczyć dopływ stresujących i często niepotwierdzonych informacji z mediów. Zasada jest prosta: to czemu poświęcamy uwagę, ma coraz większą moc. Jeśli więc cały dzień śledzimy niepokojące wiadomości ze świata, rośnie w nas lęk i stres. Gdy ten czas poświęcimy zaś zajęciom, które wpływają na nas odprężająco, poczujemy większy spokój.

Znajdź powód

 Gdy rozpoznasz u siebie objawy stresu, zastanów się co dokładnie je wywołało. Odnajdując powód stresu, będziesz w stanie zatroszczyć się o siebie i zadbać o swoje lepsze samopoczucie. Będziesz lepiej wiedział co zmienić aby nie wywoływać u siebie ponownie tego rodzaju napięcia lub poznasz metody radzenia sobie ze stresem w podobnych sytuacjach.

Dbaj o siebie

 Aby zniwelować objawy stresu zadbaj o dobry sen. Staraj się zachować regularny rytm dobowy i spać 7-8h dziennie. Warto na godzinę przed zaśnięciem odłożyć telefon lub laptop. W miarę możliwości staraj się nie przebywać cały dzień w pokoju, w którym śpisz. Dbaj też o regularny kontakt z naturą, który wpływa wyciszająco na organizm. Aby zadbać o siebie, pamiętaj również o zdrowej diecie, która wzmacnia i wpływa pozytywnie na samopoczucie. Wybieraj produkty bogate w magnez, cynk, witaminy z grupy B. Jedz pięć posiłków dziennie, o stałych porach dnia. Unikaj tłustych potraw, fastfoodów i słodkich napojów.

 Ważne aby w obliczu przeżywanych trudności korzystać z pomocy. Porozmawiaj z bliską osobą o swoich odczuciach, nie obawiaj się też skorzystać z pomocy specjalistówpsychiatry, który może pomóc Ci farmakologicznie lub psychologa, który pomoże Ci zrozumieć co przeżywasz i nauczy Cię technik radzenia sobie z napięciem.

 Co najważniejsze, bądź dla siebie wyrozumiały i pamiętaj, że negatywne odczucia związane ze stresem miną, jak tylko zaopiekujesz się sobą i zadbasz o swoje samopoczucie.

Autorka artykułu:

mgr Diana Wyrębek-Walters – Psycholog dzieci i młodzieży, Psychoterapeuta, Trener

 

 

 

Wspieramy

Karta Warszawiaka
Legionowo - Karta Dużej Rodziny
Nieporęt - Karta Dużej Rodziny
Jabłonna - Karta Dużej Rodziny
Wieliszew - Karta Dużej Rodziny
Serock - Karta Dużej Rodziny
Fundacja PSYCHE Strefa Pozytywnych Myśli
Educar Badania psychologiczne
Espa

Kontakt

google tag