Umów wizytę tel. 505 68 54 54 Rejestracja czynna: Pn-Pt od 8:00 do 21:00, Sob od 9:00 do 18:00

Kilka sposobów na zredukowanie stresu w okresie świątecznym

Tym wpisem rozpoczynamy serię świątecznych artykułów, które będą bliskiego każdemu z Was. Czytajcie naszego Bloga, a grudniowy czas stanie się dla Was wyjątkowy… i spokojniejszy! Dziś na tapet bierzemy stres w okresie świątecznym.

Okres świąteczny często wiąże się z wieloma stresami. Niekiedy sami napędzamy się do wyścigu – urządzić, posprzątać, kupić, zaplanować… A gdzie w tym wszystkim czas dla nas i chwila na to, czego MY potrzebujemy? Przedstawiamy Wam dziś kilka sposobów na to, jak zwolnić, zatrzymać się, pomyśleć o sobie i odgonić towarzyszący nam na co dzień stres.

Zastanów się, co wpędza Cię w stres

Bardzo często narzucamy sobie zbyt wiele obowiązków i uczestniczymy w wyścigu… z samym sobą. Może to być jedna z przyczyn nieustającego stresu. Jednak każdy z nas jest inny i powodów może być wiele. Nie lubisz okresu świątecznego? Martwisz się o to, że będziesz musiał usiąść przy stole z rodziną, która nie jest Ci bliska? Choć nie jesteś samotny, to czujesz się osamotniony? Zobowiązałeś się do przygotowania uroczystości i zaprosiłeś całą rodzinę? Nie zdążysz kupić prezentów, bo masz za dużo pracy? Wybierz z tej listy swój powód lub dopisz własny. Podstawą do eliminacji stresu jest odkrycie jego źródła. Pamiętaj, że bardzo często my sami podejmujemy się ról, które nas stresują lub dokonujemy nieprzemyślanych wyborów przysparzających nam stresu.

Mindfulness

Jak zawsze polecamy niezawodny trening uważności. Jeżeli jeszcze nie wiecie czym jest – dużo straciliście! Ale spokojnie, wszystko jest do nadrobienia 🙂

Mindfulness to metoda treningu umysłowego, która pomaga zrozumieć, że dobry stan wewnętrzny i harmonia w życiu wpływają na naszą codzienną aktywność oraz radzenie sobie z przeciwnościami losu. To terapia poznawcza oparta na uważności (MBCT), która jest skuteczna m.in. w leczeniu depresji. Ponadto pozwala doceniać teraźniejszość i doświadczać obecnej chwili, a także odzyskać radość życia i radzić sobie z nieprzyjemnościami, które napotykamy na swojej drodze.

Taki trening możecie wykonywać na zajęciach zorganizowanych (np. w Poradni Zdrowia Psychicznego Educatio). Nic nie stoi na przeszkodzie, abyście trenowali w domu – istnieje wiele filmów na YouTube, czy książek ułatwiających wdrożenie się w Mindfulness. Lektury, które szczególnie polecamy to: „Mindfulness – Droga do kreatywności”, „Mindfulness – Trening uważności”, a także „Mindfulness dla zdrowia”. Autorem każdej z książek jest Danny Penman. Dostępne są w Małej Księgarni PZP Educatio.

Uśmiech

Zdajemy sobie sprawę, że nie dla każdego okres świąteczny może być powodem do uśmiechu. Zawsze warto jednak zacząć od tego najmniejszego kroku. Pod koniec dnia zrób herbatę, siądź w ulubionym miejscu i zadaj sobie pytanie – co miłego się dziś zdarzyło? Poszukaj powodu do uśmiechu. Nawet ten sztuczny powoduje uwalnianie się hormonów odpowiedzialnych za dobre samopoczucie! Trudno jest jednocześnie śmiać się i odczuwać stres, ale kiedy już zrelaksujesz się choć na chwilę – dodaj do tego uśmiech, aby ciało uwolniło się od napięć, a organizm się rozluźnił.

Pozwól sobie na drzemki

Oprócz snu, który jest bardzo ważny dla naszego zdrowia psychicznego (o tym przeczytasz TUTAJ), pozwalaj sobie na drzemki – szczególnie, jeżeli śpisz zbyt krótko! Podobnie jak Mindfulness, regularne drzemki obniżają poziom kortyzolu w organizmie. Przyczyną stresu może być niewystarczająca ilość snu. W ciągu dnia, jeżeli tylko masz możliwość, zezwól sobie na 15-minutową drzemkę. Zadbaj o swoje samopoczucie i popraw je sobie w szybki i przyjemny sposób.

To tylko niektóre ze sposobów, dzięki którym możesz zredukować stres. Pamiętaj jednak, że istnieje wiele metod umożliwiających pozbycie się niepotrzebnego stresu. Może być to na przykład psychoterapia prowadzona przez psychologa, czy psychoterapeutę. Jeżeli stres utrudnia Ci funkcjonowanie do tego stopnia, że np. doświadczasz objawów somatycznych, warto zgłosić się również do psychiatry. Gdy czujesz, że sam nie radzisz sobie ze swoim stresem – podejmij konkretne działanie i wygraj z nim. Nie pozwól, aby stres rządził Twoim życiem!

Wspieramy

Karta Warszawiaka
Legionowo - Karta Dużej Rodziny
Nieporęt - Karta Dużej Rodziny
Jabłonna - Karta Dużej Rodziny
Wieliszew - Karta Dużej Rodziny
Serock - Karta Dużej Rodziny
Fundacja PSYCHE Strefa Pozytywnych Myśli
Educar Badania psychologiczne
Espa

Kontakt