Umów wizytę tel. 505 68 54 54 Rejestracja czynna: Pn-Pt od 8:00 do 21:00, Sob od 9:00 do 18:00

senior

Aktywny senior – jak nie dać się samotności i odżyć na nowo?

Coraz częściej zwraca się ostatnio uwagę na pozytywne oblicza samotności. Może być ona ścieżką do rozwoju, przemyśleń, wyciszenia i skupienia uwagi przede wszystkim na sobie. Ważne jednak, aby zachować balans i doświadczać jej, kiedy mamy potrzebę. Nie przybijajmy sobie piątki z samotnością codziennie – potrafi być zdradliwa i popychać nas w stronę bycia nieaktywnym.

Etap bycia seniorem to dla niektórych bardzo trudny okres w życiu. Rodzina ma dla nas co raz mniej czasu – kiedy my jesteśmy na zasłużonej emeryturze, krewni oddają się pracy i obowiązkom związanym z ich życiowymi rolami. Naturalną koleją losu jest, iż żegnamy na zawsze bliskich naszym sercom. Coraz więcej przyjaźni i znajomości popada w zapomnienie. Nie dajmy się trudnym chwilom i pozostańmy pełni życia! Akcja aktywny senior: czas start!

Spotykanie się z ludźmi zapobiega demencji. Fakt ten jest potwierdzony naukowo przez uczonych z Uniwersytetu w Londynie. Osoby regularnie przebywające w otoczeniu innych ludzi mają możliwość dłuższego zachowania pełni zdolności umysłowych, tj. pamięci, uwagi, czy koncentracji. Łączymy zatem przyjemne z pożytecznym! Wspólne spotkania, spacery, basen, siłownia, taniec, gotowanie, kino, czy teatr? Wybierając tego typu aktywności zamiast samotnego przebywania w domu dajesz sobie szansę na ciekawe przeżycia i dbanie o swoje zdrowie – zarówno fizyczne, jak i psychiczne. Zamykanie się w czterech ścianach nie gwarantuje Ci efektywnie spędzonego czasu. Co więcej – naukowcy twierdzą, że to towarzystwo przyjaciół, a nie rodziny wpływa na nas lepiej! Wiąże się to z emocjonalnym napięciem, które odczuwamy w związku z relacjami rodzinnymi. Przebywanie wśród przyjaciół daje nam poczucie wolności, relaksacji i zwyczajnie – posiadania „życia poza domem”.

Z czym wiąże się samotność, na którą niekiedy skazujemy się będąc seniorem? Według naukowców poczucie osamotnienia wiąże się m.in. z obniżeniem odporności oraz większą podatnością na choroby. Samotność jest przyczyną schorzeń przewlekłych. Na Uniwersytecie w Arizonie udowodniono nawet, że wiąże się ona z obniżoną gęstością kości w stosunku do stanu układu kostnego osób, które udzielają się społecznie i są aktywne. Samotność oprócz schorzeń fizycznych wpływa też bezsprzecznie na zdrowie psychiczne. Stres, lęk, a w efekcie depresja i choroby otępienne – tak można w skrócie opisać działanie samotności na organizm seniora.

Drogi seniorze, zanim oddasz się swojej upragnionej samotności (oczywiście na chwilę – żeby odpocząć i delektować się swoim towarzystwem) pomyśl, jak możesz stać się aktywną i szczęśliwą osobą! W wielu miejscowościach prężnie funkcjonują kluby seniora, które pozwalają poznać osoby w podobnym wieku i dzielić wspólne pasje. Jesienne ognisko, zbiorowe śpiewanie, grupowe kolacje, czy wycieczki w nieznane? Masz szansę wziąć udział w interesujących wydarzeniach z nowymi przyjaciółmi! Wiele starszych osób wykorzystuje swoje kompetencje zawodowe i podejmuje się lekkich i ciekawych prac, dzięki którym mogą nadal się spełniać. Zastanów się, co lubisz i jakich aktywności potrzebujesz w życiu. To pierwszy krok do znalezienia sposobu spędzania czasu tak, jak pragniesz. Pamiętaj – samotność nie przychodzi sama. To my podejmujemy decyzje. Nie chowaj się w domu! Wybierz aktywność – na zdrowie!

Wspieramy

Karta Warszawiaka
Legionowo - Karta Dużej Rodziny
Nieporęt - Karta Dużej Rodziny
Jabłonna - Karta Dużej Rodziny
Wieliszew - Karta Dużej Rodziny
Serock - Karta Dużej Rodziny
Fundacja PSYCHE Strefa Pozytywnych Myśli
Educar Badania psychologiczne
Espa

Kontakt